Jak se dostat do kondice

Jistě každý z nás zná ten pocit, že velmi dlouhou dobu se svým tělem nic neděláme a poté se téměř zhroutíme při pohledu na svou postavu v zrcadle a kilogramy, zjištěnými na osobní váze. Trochu paradoxem je to, že před zrcadlem vlastně stojíme každé ráno, jelikož se snažíme upravit a zahladit nedostatky způsobené věkem nebo nezdravým způsobem života. Prospěšnější a efektivnější pro naše tělo by bylo, kdybychom se na něj alespoň jednou za čas zaměřili a kriticky podívali do hloubky. Důsledně si prohlédněte své partije, jako břicho, paže, tvář, stehna, zadeček, ale i celkové postavení páteře.

K zamyšlení vás může donutit také situace, kdy se například při ranním dobíhání tramvaje nebo při výšlapu schodů do práce téměř fyzicky zhroutíte. Příčinou může být i blízká osoba, se kterou nejsme schopni udržet tempo, např. při sportu anebo parta známých, která hravě zvládne třeba výlet, na němž vy se téměř plazíte po kolenou.

Motiv může být jakýkoli, důležité však je, že vám otevře oči a tím pádem jste na dobré cestě na sobě něco změnit a udělat něco prospěšného pro svůj organismus. Musíte však mít velmi pevnou vůli a odhodlání, jinak se s úspěchem nesetkáte. Právě přesvědčení, pevné nervy a vůle je to nejdůležitější, bez čeho se neobejdete, chcete-li na sobě zapracovat. V případě, že budete po svém těle chtít vysoký výkon a nebudete vlastně vědět proč, vaše píle jistě brzy poleví a snaha se mine účinkem. Proto se zamyslete sami nad sebou, zda tohle není váš případ, neboť sami znáte svoji vytrvalost nejlépe. Pokud nemáte s pevnou vůlí problém, jste už nyní jednou nohou na cestě k vítězství.

Jak na to?

  1. Důležitá je rozhodně pravidelnost. Budete-li cvičit pouze nárazově, když budete mít zrovna čas, výsledek nebude žádný. Skutečnost totiž bývá taková, že většinou se najde spousta jiných věcí, které je momentálně potřeba udělat a cvičení odložíte. A tak s ním nejspíš po pár dnech či týdnech skončíte úplně. Proto byste si předem měli sestavit kalendář, kdy přesně a jak dlouho se budete cvičení věnovat. Neměli byste vynechat žádný den v týdnu a už vůbec ne víkend, tehdy byste si měli udělat dvojnásobek času. Snažte se si na cvičení vyhradit alespoň hodinu denně, o víkendu pak přidejte alespoň 30 minut navíc, nejlépe i hodinu. Určitě si nedělejte přestávky a zapomeňte na odkládání něčeho na zítra. V případě, že budete přeci jen některý den muset vynechat, následující den si to vynahraďte, nebo si čas rozdělte do více následujících dní, chcete-li se šetřit.
  2. Samozřejmě se nestrhejte a nechoďte např. do posilovny na celý půlden najednou. Tento postup vám na energii nepřidá, naopak ubere, jelikož vaše svaly budou ztrhány natolik, že několik dalších dní nebudete schopni dělat nic. Nejspíš vás bude tak týden trápit bolest již při pouhém posazení. Takže zapomeňte na to, že jednorázový zápřah vaší kondici nějak prospěje. Nutné je dávkovat zátěž postupně, po pravidelných dávkách a v přiměřeném množství. Toto vás bude posouvat po krůčkách dál a výš a efekt bude o to dlouhodobější. Funguje zde stejný princip jako u hubnutí. Radikální úbytek kil nebývá zdravý a většinou ani trvalý. Pouze postupné snižování váhy je cestou k tomu, aby se vaše obezita stala navždy minulostí.
  3. Uvědomíte-li si, že se svým tělem nejste spokojeni, že se v něm necítíte dobře a že nevypadá dle vašich představ, měli byste se v prvé řadě zamyslet nad tím, co vlastně jíte a jak se stravujete. V případě, že se budete krmit tučnými klobásami, levnými salámy nebo bonbóny plnými cukrů a umělých barviv, nebude zdraví nikdy. Vaše snaha se setká s úspěchem pouze tehdy, budete-li současně dodržovat správnou životosprávu. Samozřejmě si občas můžete dopřát odměnu, dejte si mandle v medu, sezamové tyčinky, ani pár kostiček čokolády vám neuškodí. Zapomeňte však na Coca-colu, hamburgery, Nutellu, brambůrky a podobné laskominy.
  4. Chcete-li být zdraví, neméně důležité je také pečlivé dodržování pitného režimu. Vynechejte slazené limonády, neboť obsahují množství cukrů a chemikálií, vyřaďte také umělé šťávy a alkohol. Nejlepší variantou je samozřejmě čistá voda. Pro zpestření ji můžete střídat s ovocnými či bylinkovými čaji, vyzkoušet můžete i Roibos nebo mátu, v menším množství můžete i čaj zelený nebo černý.  Mějte ale na paměti, že vše s obsahem kofeinu odvodňuje, proto to nelze pít celý den. Zkuste si například také vymačkat čerstvou šťávu z ovoce. Použít můžete citrusy, hrušky, jablka ale i zeleninu jako rajčata nebo mrkev.
  5. Aby se vám povedlo dosáhnout lepší fyzické kondice, zvolte si činnost, která vás bude opravdu bavit. Každý z nás je jiný, někdo rád běhá, jiný má radši plavání, kolečkové brusle nebo sporty jako fotbal, basketbal, volejbal. Možnost je i cvičení jógy, aerobiku, kalanetiky apod. Jsou i lidé, kteří dají přednost raději posilovnám nebo turistice. Zkrátka existuje nepřeberné množství variant, čemu se můžete věnovat. Důležité je, aby vás to bavilo, neboť není nic horšího, než abyste se museli do pohybu nutit.  A pokud jste typ, který se musí nutit do pohybu ve všech formách, a jste peciválové, vyzkoušejte společenské tance. Sice vyžadují také fyzickou aktivitu, nicméně přidanou hodnotou jsou různé společenské akce v podobě večírků, plesů apod.
  6. V případě že znáte ve svém okolí někoho, kdo by stejně jako vy, na sobě rád zapracoval, neváhejte ho oslovit. Bude-li vás na problém více, budete mít i společnou motivaci jak v pravidelnosti, tak ve výkonu. Určitě se vám bude hůř vysvětlovat kamarádovi, proč zrovna nemůžete např. na trénink. Sami před sebou spíš couvnete, nebude-li se vám chtít.
  7. Pokud máte finanční prostředky, zkuste si zaplatit i osobního trenéra, který vám pomůže a bude na vás dohlížet. Připraví pro vás jídelníček na míru a doporučí rozvrh cvičení. Zároveň vás proškolí ve správných cvičebních praktikách. Samozřejmě spousta z nás si toho dovolit nemůže, pak musíte na sebe dohlížet sami.
  8. Své výsledky si pečlivě zaznamenávejte. Průběžně kontrolujte svoji váhu, měřte si limity, např. v počtech zvládnutých kliků nebo v době, za jakou uběhnete určitou vzdálenost. Vše si zaznamenávejte do tabulek, budete tak mít lepší přehled a motivaci. Umožní vám to sledovat, jak se postupně zlepšujete a všimnete si jistě i spousty detailů a pokroků, které byste jinak nezaregistrovali. Zároveň vás to povede k tomu, abyste nic nevynechali.
  9. Stanovte si cíle. Zkuste zvolit konkrétní, ne jen takové, abyste např. zase oblékli staré, menší šaty, ale stanovte si třeba „uběhnout 3 km do 15 minu“ nebo „uplavat určitý počet bazénů za 5 minut“. Vždy se ale držte reality a plánujte tak, aby cíl byl splnitelný. Pokud si stanovíte něco předem nereálného, nedostaví se nikdy pocit úspěchu a vy budete jen rozčíleni a nespokojení.
  10. Samozřejmě počítejte s tím, že každý sport do určité míry zatíží váš organismus. Proto nejste-li vyloženě vrcholoví sportovci, fyzickou aktivitu si pravidelně změňte. Chůze i běh vám budou namáhat kolena, plavání třeba ramenní klouby, zvolíte-li latinskoamerické tance, projeví se námaha na páteři. Tím že sporty prostřídáte, eliminujete nebezpečí trvalého poškození organismu.
  11. Dodržujte pravidlo, že bezprostředně po sportovní aktivitě byste neměli jíst. Snažte se své tělo udržet alespoň 2 hodiny po výkonu bez přísunu potravy, aby mohlo dokončit započatý proces spalování. Tím že se hned najíte, narušíte jeho koncentraci. Toto se snažte dodržet i cca 2 hodiny před fyzickou námahou. Možná to zní krutě, ale takto to funguje. Doporučujeme dát si oběd v poledne, kolem 16-17h se věnovat sportu a večeřet zlehka např. kolem 20h.
  12. Snažte se pravidelně a zhluboka dýchat, neboť se dá říct, že dech supluje polovinu cviku. V případě že nebudete správně dýchat, nebude mít ani vaše cvičení správný průběh. Tyto skutečnosti fungují ruku v ruce, bohužel se na to často zapomíná.

K tomu, jak dostat a hlavně udržet své tělo v kondici, existuje spousta návodů. Výše zmíněné základní principy však zůstávají stále stejné. Uvidíte, že v průběhu procesu si již sami vytvoříte svůj režim, který vám bude vyhovovat. Snažte se ho pak striktně dodržovat. Všem přeji tedy příjemné cvičení a ať si užijete pocitu, že jste se dostali tam, kam jste chtěli.



Sponzorované odkazy
V kategorii: Jak na to, Volný čas, Zdraví Tags: , ,

Mohlo by Vás zajímat:

Objevte cvičení pilates Objevte cvičení pilates
Guarana a vliv na hubnutí Guarana a vliv na hubnutí
Hubnutí s Pu-erh čajem Hubnutí s Pu-erh čajem
Jak na zrychlení metabolismu Jak na zrychlení metabolismu

Přidat komentář

Odeslat komentář

© 2018 ExtraŽivot.cz. Všechna práva vyhrazena. Šíření jakéhokoliv obsahu bez povolení je zakázáno. XHTML / CSS Valid.
Design Theme Junkie.