Jarní detox a co jste o něm nevěděli?

Jaro se kvapem blíží! My už nadšeně obměňujeme šatník a těšíme se až vytáhneme naše oblíbené skvosty, zahrabané hluboko ve skříni a ukážeme naši postavu. Přece jsme si vánoční cukroví neodpíraly zbytečně!

Ale ať jsme se snažily udržet si postavu přes zimu jakkoliv tvrdě, cítíme se nafoukle a možná by to nějaké to kilo shodit chtělo. Jak zhubnout několik málo kilo za pár dní? Diety, půsty, detoxy… Máme si z čeho vybírat. Co je ale pro naše tělo nejlepší?

Dieta

Víme, že krátkodobé diety prostě nefungují. Mrkvová, celerová, mléčná dieta sice funguje, ale hned po vrácení do běžné stravy docílíme jojo efektu a s ním dostaneme i nějaké bonusová kila navíc, které se už do legín prostě nevlezou! A dlouhodobě jíst například mrkev prostě není rozumné! Díky karotenu bychom mohly získat žlutý až oranžový nádech, ale karnevalová sezóna je až za dlouho, takže výmluvy, že jdeme za Simpsony, nám nikdo neuvěří.

Půsty

Půsty jsou dalším a běžným programem pro jarní očistu. Určitě máme v okolí někoho, kdo 40 dní před Velikonocemi vypustí ze svého jídelníčku maso nebo alespoň alkohol. Což se nezdá být tak hrozné. Ale požadovaný efekt to nemá. Když se ale budeme bavit o půstech, kdy pijeme jenom vodu, názor se rázem změní.

Pokud máme nějaké povinnosti, jako chodit do školy nebo práce, není možné být jen na vodě, protože i kdybychom to zvládaly bez jakýkoliv potíží, tělo se bude ozývat a kručení v břiše ve školní aule nebo na poradě před šéfem není situace, kterou většina z nás vyhledává. A navíc pokud máte fyzicky náročnou práci, vícedenní půst vás může i vážně ohrozit.

Pravidlo půstu je, že jak dlouho trvá hladovění, tak dlouho by mělo trvat vrácení se na běžnou stravu. Doporučuje se začít jedním dnem, ideálně o víkendu, po pár týdnech tuto dobu prodloužit. Ale víme, že tohle je proces, kde cíl je tak daleko, že to většina z nás vzdá hned první den hladovění. A není divu.

Detox

Nejlepším a nejjednodušším řeším je detox. Zde si můžeme vybrat z různých možností. Detox jater, ledvin, žaludku, střev nebo celého organismu? Pravidla jsou však pro různé druhy jarního detoxu stejná.

Nejde jenom o váš fyzický stav, ale stejně důležitá je i vaše psychika. Zkuste si každý den najít chvilku jen pro sebe a například meditovat, dělat jógu nebo vymalovat antistresový obrázek. Prostě se uvolněte a snažte se nemyslet na nic jiného než na okamžik.

Když už se cítíte být psychicky připraveni, naplánujte si jídelníček na pár dní dopředu. Tak ať netrpíte hlady, ať máte vyvážené živiny. Vlákninu, sacharidy, bílkoviny, tuky, minerální látky i vitamíny, to všechno naše tělo potřebuje. Ale každý v jiném poměru, proto nezapomínejte, že neexistuje žádná tabulka, která by byla pro všechna těla na světě stejná.

Co tedy jíst při detoxu?

  1. Vláknina

Vláknina je důležitá pro normální funkci střev. Proto, abychom z těla dostali ven všechny hnusy, musíme zvýšit příjem vlákniny. Nejlepší možnosti jsou: celozrnné pečivo, vločky a jiné obiloviny. Zelenina a ovoce jsou taktéž skvělým zdrojem vlákniny. Hodně oblíbenou volbou je i Psyllium, přírodní vláknina, kterou můžete vypít smíchanou s vodou, anebo si ji přidat do jogurtu.

  1. Voda – čaje – žádný alkohol

Nezapomínejme hodně pít. Ideálně čistou vodu s citrónem, nebo zázvorem. Zapomeňme na ochucené minerálky, sirupy a limonády. Skvělým pomocníkem nám budou čaje.  Jaké si vybrat? Bylinkové! Čaje můžeme pít i tehdy, když jarní očistu neprovádíme.

Kopřiva na ledviny, játra i žlučník. Posiluje imunitu organismu. Máta žaludek a žlučník, heřmánek na žlučník, bříza na ledviny a močové cesty, srdečník na cévy a na srdce, lichořeřišnice na ledviny, borůvky na ledviny a močový měchýř, ostropestřec na střeva, divizna na plíce, šalvěj na játra a klasika zelený čaj, který je skvělý antioxidant a černý čaj, který bojuje proti vysokému tlaku, infarktu a mrtvici.

  1. Chlorella

Tato řasa je přímo zázrak přírody a nemůže nám při detoxu chybět. Jedním z hlavních účinků chlorelly je detoxikace organismu, taky zvyšuje imunitu a čistí trávicí ústrojí. Podporuje regeneraci jater a funguje taky jako prevence proti nádorovým onemocněním. Chlorella má tolik pozitiv, že ji prostě nemůžete vynechat!

  1. Spirulina

Spirulina je sladkovodní sinice. Nezní to sice moc lákavě, ale benefity, které tato sinice poskytuje, jistě přesvědčí i vás, malověrné.  Účinky jsou vskutku pestré. Snížení hladiny cholesterolu, odstranění zácpy, zlepšení vzhledu pokožky, vlasů a nehtů, podporování tvorby krvinek, detoxikování jater, krve a ledvin, tohle všechno spirulina ovlivňuje.

  1. Chia semínka

Chia semínka nejsou žádná novinka na trhu, ale přiznejme si, kdo z nás ji jí častěji? Chia působí protizánětlivě. Lehce nás zasytí, díky hydrofilní vlastnosti, kdy semínka svůj objem několikrát zvětší. Hydratuje tělo a ovlivňuje hladinu cukru v krvi. A hlavně chia semínka jsou skvělým zdrojem zdravých tuků Omega 3, které jsou důležité pro hormonální rovnováhu.

  1. A co taky nevynechat?

Citrón, zázvor, česnek, zelí, čerstvé ovoce, řeřichu, koriandr, kurkumu, borůvky, brusinky, ovocné smoothie a hlavně pohyb!

Zuby

Nezapomínejte ani na zuby. Klasické čištění kartáčkem, používání dentální nitě a vyplachování ústní vodou je každodenní stereotyp, ale zkusili jste někdy zařadit i olej? Mezi nejčastěji používané patří kokosový olej, který si vložíte do úst a převalujete na jazyku až 15 minut. Důležité je, abyste olej nevyplivli do umyvadla. Mohlo by se časem nánosem tuku, který ztuhne, zanést. Výsledkem kokosového oleje jsou bělejší zuby, odstranění zápachu z úst a hlavně – kokosový olej má i antibakteriální účinky.

Vlasy

Kokosový olej je taky super pomocník při péči o naši pokožku a vlasy. Ale pokud se chcete vyvarovat pocitu skutečně mastných vlasů, buďte opatrní. Zvolte raději masku na vlasy, která vaše vlasy hydratuje a dodá potřebné živiny. Vlasovou kúru si udělejte jednou týdně, naneste na ručníkem vysušené vlasy a nechte několik minut působit. Poté vlasy důkladně opláchněte. Existují i bezoplachové kúry, které se nastříkají do vlhkých vlasů a vydrží až do dalšího umytí.

masek na vlasy si můžete vybrat nejen podle barvy vašich vlasů, ale taky podle případných problémů. Řídké? Často masné? Nebo naopak nespoutané? Vybírejte pečlivě, vlasy se vám odvděčí.

Pleť

Při prvním jarním sluníčku bychom neměly zapomínat ani na péči o naši pleť. Nepodceňujme počasí a hydratujme. Pleťové masky vybírejme podle typu naší pleti. Suchá pleť, mastná, citlivá, všechny typy pleti mají své potřeby, a proto zkusme naši tváři dát to, co si zaslouží. Masky na pleť fungují prakticky ihned, proto se hned po první aplikaci můžeme těšit z výsledku v zrcadle.

V kategorii: Zdraví

Mohlo by Vás zajímat:

Jarní detox a co jste o něm nevěděli? Jarní detox a co jste o něm nevěděli?
Zajímavosti o chia semínkách aneb co jste o nich možná nevěděli Zajímavosti o chia semínkách aneb co jste o nich možná nevěděli
Digitální vymoženosti nejsou na škodu. Víme, jaké využijete i vy Digitální vymoženosti nejsou na škodu. Víme, jaké využijete i vy
Vydejte se do kina na Trhlinu, nejúspěšnější slovenský film historie Vydejte se do kina na Trhlinu, nejúspěšnější slovenský film historie

Přidat komentář

Odeslat komentář

© 2019 ExtraŽivot.cz. Všechna práva vyhrazena. Šíření jakéhokoliv obsahu bez povolení je zakázáno. XHTML / CSS Valid.
Design Theme Junkie.