Již po celých padesát let kraluje světovému trhu s panenkami legendární Barbie. Skoro stejně dlouhou dobu se jí přitom snaží z jejího trůnu sesadit více či méně úspěšné konkurentky. Žádná z nich však ve svém úsilí dosud nebyla příliš úspěšná. S jedinou výjimkou. A tou je původem z Kalifornie pocházející panenka Bratz.
Jestliže se Barbie z koláče prodejů špičkových panenek podařilo ukousnout šedesát procent, zbylých čtyřicet patří právě panenkám Bratz. I když dnes už bychom v souvislosti s jejím jménem raději měli mluvit v minulém čase.
Spolu s počátkem prosince minulého roku totiž federální soud spojených států vynesl jednoznačný verdikt. Společnost MGA Entertainment, hrdý tvůrce panenek Bratz, podle něj musí přestat s její výrobou a prodejem kvůli porušení autorských práv Mattelu – koncernu stojícího za slavnou Barbie.
Tvůrce panenky Bratz, designér Carter Bryant, totiž svůj nápad prodal MGA, i když byl tehdy zároveň upsán právě Mattelu.
Zůstává však otázkou, zda se nakonec podobné kroky neobrátí proti jejich původcům – Bratz panenky se totiž právě od této doby staly ještě větším kultem než byly doposud, a zájem o ně neustává. Ve skutečnosti je tomu právě naopak, a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se na celé věci mělo v dohledné době něco měnit.
Čtyři úplně první panenky Bratz, které kdy spatřily světlo světa, Cloe, Sasha, Yasmin a Jade byly slavnostně představeny v polovině roku 2001, a z dnešního pohledu skutečně překvapivě, se nejprve dočkaly poměrně vlažného přijetí. Tento stav však neměl mít dlouhého trvání.
V průběhu nadcházejících vánoc se totiž panenka Bratz stala z nenadání jednou z vůbec nejžádanějších hraček sezóny, aby jich pak v následujících pěti letech bylo vyrobeno více než sto dvacet milionů kusů, přičemž se spolu s nezbytnými doplňky prodaly za celkem zhruba dvě miliardy dolarů.
Svůj podíl na tom měly nejenom charakteristické mandlové oči, které se staly symbolem panenek Bratz po celém světě, ale především mnohé speciální série a příslušenství typu lázní, videoher, aut a kosmetických potřeb, s nimiž už žádný dětský pokoj nevypadal jako dříve.
Zmiňme zde tak nejen exkluzivní edici Bratz Boyz, která se v obchodech objevila brzy po uvedeních prvních panenek, ale především slavné Bratz Kidz, a samozřejmě také Bratz Lil Angelz, které doprovázela i řada původních domácích mazlíčků.
Dodejme zde ještě, že světu panenek Bratz nebyl vzdálen ani svět internetu. Od roku 2007 si tak každý mohl spolu se svojí panenkou po vložení autorizačního kódu stvořit i on-line panenku s vlastním profilem ve stylu tehdy rychle se rozvíjejících sociálních sítí. S ní pak konečně mohl každý hrát o další doplňky.