Postava obtloustlého instalatéra Maria bezesporu patří k jedněm z vůbec nejznámějších počítačových hrdinů. Aniž bychom chtěli zbytečně přehánět Mariův historický vklad pro projekty nad nimiž tráví svůj čas současná generace počítačových hráčů, je nutné uznat, že Mario Bros je i po letech jednou z mála her, které bezpečně pozná i ten, kdo k žádné počítačové hře nesedl třeba deset let. Což si již samo o sobě nepochybně zaslouží uznání: jiné podobně zásadní hry bychom mohli bez problémů spočítat na prstech obou rukou.
A co víc: zatím nic nenasvědčuje tomu, že by z našich monitorů měl tento kníratý instalatér zmizet. I v posledních letech jsme tak pravidelně co pár měsíců seznamování s novými verzemi a více či méně povedenými remaky, za všechny zde zmiňme například Super Mario Bros: Bloody Battles, Super Mario Bros: Shine Expedition nebo již přece jen postarší South Park Mario Bros, díky níž je možné zůstat v prostoru oblíbeného animovaného seriálu ještě o něco déle.
Svým způsobem jde o něco jen obtížně uvěřitelného: Mario letos oslavil osmadvacet let, a rozličné mutace „původní“ Mario Bros stále zůstávají v zásadě tím samým: plošinovkou s výbornou hratelností. Vidíme tak zde, že i v dnešním internetovém světě kde herní stroje zestárnou dříve než se na ně stačí pořádně naprášit, lze při životě udržet i hru, na níž by si v druhé půli devadesátých let vsadil již jen málokdo. Pojďme se již ale nyní podívat blíže na to, jak vlastně první etapy posledních téměř třiceti let s Mario Bros vlastně vypadaly.
Mario v podobě, jak jej známe dnes, spatřil světlo světa roku 1981 jako postava vystupující ve hře nazvané Donkey Kong, v níž Mario ztělesňoval tesaře, jehož nejbližším přítelem byl lidoop. Tomu nevyhovovalo bezohledné jednání jeho přítele, a proto se mu je rozhodl oplatit únosem jeho přítelkyně Lady. Úkol hráče v celé hře je samozřejmě prostý: zachránit Lady.
Dodejme zde ještě, že v Donkey Kongovi Mario nese své původní jméno Jumpman, jehož se zbaví až o rok později v pokračování Donkey Kong Junior. O další rok později se pak na scéně poprvé objevuje Mariův bratr Luigi, a oba sourozenci zde definitivně získávají podobu klasických amerických instalatérů italského původu, jíž si až na některé výstřelky udržují dodnes.
Na závěr zde ještě připomeňme, že Mario Bros nebyl vždy 2D. V roce 1996 tak Nintendo s velkou slávou na trh uvedlo novinku Super Mario 64, v níž tento instalatér vstoupil do třetího prostoru. Přestože se této hry nakonec prodalo více než jedenáct milionů kopíí, a o osm let se dokonce dočkala remaku pro Nintendo DS, v myslích většiny těch, kdo Maria skutečně milují, zůstal dvourozměrný.