Dukanova dieta – fáze a jídelníček

V dnešní době existuje široké množství různých diet a dalo by se předpokládat, že už žádná další nemůže mít velkou šanci na úspěch v tak silné konkurenci. Nicméně nové objevy nás stále posunují kupředu a může se stát, že v budoucnu budeme moci hubnout jen prostým sezením a dodržováním určitých pravidel. Je i není to možné.

Prvotní byla kniha

Ve světě nabývá na oblíbenosti tzv. Dukanova dieta, která vznikla již v roce 2000 jako novinka v oblasti hubnutí, ale k nám se dostala až během posledních let. Postupně se dostává do podvědomí lidí. Objevitelem je francouzský odborník na výživu Dr. Pierre Dukan, který ve výše uvedeném roce vydal knihu pod  názvem „Neumím zhubnout“. V této publikaci dietu popsal a detailně vysvětlil, jak funguje. Kniha se brzy stala díky účinnosti diety bestsellerem.

Dieta oblíbená celebritami

Dukanova dieta je velmi oblíbená ve Francii a Anglii a zejména mezi celebritami. Vyzkoušely ji i např. Jennifer Lopez a Nicole Kidman. Upozorňuji však, že i přesto, že se jeví jako zdravá a zajímavá dieta, není vhodná pro diabetiky, těhotné ženy a osoby s vysokým krevním tlakem. Důvodem je to, že je založena na vysokém příjmu solí, což nemusí být vyhovující a vhodné pro všechny osoby.

Fáze diety:

  1. Fáze útočná

Již podle názvu můžeme soudit, že se bude jednat o prudší fázi. Konzumují se pouze čisté bílkoviny, proto může být šokem pro mnoho lidí, jsou-li zvyklí na tradiční české stravovací návyky. Ale ne nadarmo se říká, že léčba šokem je účinná. V této fázi jsou povoleny jen potraviny, které mají vysoký obsah bílkovin, tzn. vejce, maso, nízkotučný tvaroh apod. Neméně důležité je, aby tyto potraviny současně měly nízký obsah tuků a sacharidů.

Následkem takového jídelníčku je tělo schopno v krátkém časovém intervalu shodit velké množství tuků, aniž by se to projevilo úbytkem svalové hmoty. Důvod je ten, že hubnutí je rychlé, útočné a krátké.

Délka útočné fáze závisí na tom, kolik kilo chcete zhubnout. V případě, že vám stačí úbytek 5 kilo, bude tato fáze trvat dva dny. Rozmezí 5-10 kilo zabere tři dny. Chcete-li zhubnout ještě víc, měli byste se zaměřit na jiný druh diety. Dukanova dieta se doporučuje pro redukci váhy max. o 10 kilo.

  1. Fáze plynulá

Ve druhé fázi je do jídelního lístku přidávána čerstvá zelenina, např. papriky, rajčata, ředkvičky, mrkev, salát, okurka, květák, brokolice nebo pórek. Nutné je vynechat rýži a brambory. Toto období je pokračováním útočné fáze a délka trvání se rovněž odvíjí od požadované tělesné hmotnosti, které chceme dosáhnout. Důležité je pravidelné střídání stravy zelenino-bílkovinné s tou čistě bílkovinnou. Střídání by mělo probíhat každých 5-7 dnů, nutné je dodržovat pravidelnost.

  1. Fáze upevňující

Nyní bychom se mohli mylně domnívat, že v této chvíli máme za sebou již to nejpodstatnější. Není tomu ale tak, neméně významný je upevňující krok třetí fáze, která je v podstatě nejdůležitější. Není tak těžké shodit přebytečná kila, jako si poté postavu udržet. Jestliže jste skončili u fáze druhé a vrátíte se k původním stravovacím návykům, projeví se jo-jo efekt a váha se vrátí na svou původní, resp. může se ještě zvýšit.

V rámci upevňující fáze zařadíme do jídelníčku vždy jedno ovoce denně. Ne však banány, hroznové víno, třešně, ani ořechy. Dále přidáme celozrnné pečivo s kvalitním, nejlépe tvarohovým sýrem. Povolena je také 2x denně konzumace pokrmů obsahujících škrob, tzn. čočka, těstoviny, brambory, nebo rýže. Délka této fáze se řídí počtem shozených kil. Pravidlo je, že za každé kilo je to deset dnů, takže pět kilo znamená padesát dnů.

  1. Fáze stabilní

Závěrečná fáze představuje jakoby návrat do původního běžného života, jelikož její tvůrce si je vědom toho, že lidé chtějí shodit přebytečná kila, ale nechtějí se omezovat trvale. Tato dieta je založena na principu, že se člověk vrátí do svého životního stylu a dobře funguje. Do jídelníčku se postupně přidávají téměř všechny potraviny, ale je bezpodmínečně nutné vždy jeden den v týdnu dodržet bílkovinnou dietu z první fáze. Pro vaše zažívání bude velmi prospěšné, zařadíte-li do potravin také otruby. Přidáte-li si např. tři lžičky běžně do jogurtu, vaše trávení bude v dobré kondici.

Závěrečné rady a co je zakázáno

Nutné je bezpodmínečně dodržet pravidlo, že během první i druhé fáze je nutné zcela vyřadit alkohol v jakékoli podobě. Dvojnásob to platí u toho tvrdého, neboť požívání alkoholu dehydratuje organismus a při dietě je nutné dodržovat pitný režim. Řešením není ani zvýšení příjmu tekutin, neboť alkohol je navíc velmi kalorický, což je další mínus. Jste-li člověk, který si na trávení rád dopřeje pivo nebo občas skleničku vína, můžete si dát, ale pouze třetinku piva nebo 2dcl vína. Ale pozor, až od třetí fáze a jednou týdně!! Víte-li předem, že by to bylo pro vás velmi omezující, raději tuto dietu ani nezačínejte, neboť by se nedostavil požadovaný účinek.

Radou na závěr je striktní dodržování pitného režimu. Nejvhodnější je čerstvá, čistá voda, doporučují se také bylinkové čaje. Kávu nahraďte po dobu tří fází zeleným čajem. Ten je určitě zdravější a povede-li se vám na něj zvyknout, dodáte tělu víc energie než pitím kávy a prospěje vašemu zdraví.

Přeji všem hodně úspěchů a zdravé tělo.



Sponzorované odkazy
V kategorii: Zdraví Tags: ,

Mohlo by Vás zajímat:

Objevte cvičení pilates Objevte cvičení pilates
Guarana a vliv na hubnutí Guarana a vliv na hubnutí
Hubnutí s Pu-erh čajem Hubnutí s Pu-erh čajem
Jak na zrychlení metabolismu Jak na zrychlení metabolismu

Přidat komentář

Odeslat komentář

© 2018 ExtraŽivot.cz. Všechna práva vyhrazena. Šíření jakéhokoliv obsahu bez povolení je zakázáno. XHTML / CSS Valid.
Design Theme Junkie.