10 tipů na zdravý spánek

Přirozenou součástí života každého člověka je spánek. Mnoho osob má však s procesem usínání nemalé potíže. Zdá se to absurdní. Vždyť pokud jsme znaveni, naše tělo nám zřetelně signalizuje, že je čas na odpočinek. Jak si vysvětlit, že unavené tělo toužící po regeneraci si nepřivodí klidný spánek po celou noc? Co člověk, to originál. Senzitivita na věci kolem se u každého liší. Připomeňme si několik všeobecných rad, které by nám mohly být nápomocny s bezesnou nocí.

  1. Účelem postele je spánek. Využívejte ji tedy jen pro tuto potřebu. Máte ve zvyku na lůžku obědvat, číst či vyšívat? Pak bude vaše tělo vnímat lůžko jako prostor pro aktivity a ne jako místo odpočinku. Platí to i pro oblečení na spaní. Jestli spíte v pyžamu, obléknutí se do něj by mělo dát signál vašemu podvědomí, že je čas jít spát.
  2. Denně se snažte chodit spát ve stejný čas (platí i v případě vstávání). Když naučíte váš organismus konkrétnímu rytmu, poběží jako hodinky. V opačném případě ho jen matete. V určený čas na usínání bude již vaše tělo dobře vědět, že následným krokem je si odpočinout.  Daný rytmus byste měli praktikovat i o víkendech. Většina z nás si totiž ráda přispí, když se nemusí vstávat do práce. Rozhodíte tím zaběhnutý rytmus organismu. Sestavte si tedy pro sebe vhodný režim, snažte se ho dodržovat pravidelně a „dospávání“ již nebude zapotřebí.
  3. V noci spěte. Zatáhněte rolety, zhasněte světlo, minimalizujte hluk v ložnici. Příprava našeho těla na spánek totiž probíhá speciálním způsobem. Do krevního oběhu se začne vylučovat melatonin. Melatonin je hormon, který řídí a dolaďuje cyklus spánku a bdění. Tento hormon ovlivňuje krevní tlak, krevní oběh, snižuje teplotu těla a dbá o metabolismus cukrů, tuků, bílkovin. V lidském organismu se ovšem melatonin netvoří během dne. Světlo je pro jeho tvorbu negativním faktorem. Právě proto je podstatné spát nejvíce v noci, kdy je světla minimálně. Pokud si zdřímnete během dne, moc odpočinku nečekejte. Navíc si tímto konání (pravidelně, po delší dobu) odpočinku můžete i uškodit.
  4. Vyvarujte se před spaním jakéhokoli jídla! Doporučuje se dopřát si poslední jídlo 3 – 4 hodiny před uložením ke spánku. Že se strádajícím žaludkem za žádnou cenu neusnete? Kdeže. Váš organismus je naprosto jiného názoru. Najíte – li se před spaním, tělu dodáte živiny potřebné pro případný energetický výdej. Tělo začne být tedy aktivnějším. My ho chceme přeci naopak utišit k plánovanému odpočinku.
  5. Je vhodné si osvojit specifický rituál, který Vás podvědomě připraví na usnutí. Inspiraci hledejte například u dětí – čtení pohádek před spaním. Touto pravidelnou rutinou, která je zakončena spánkem, se nám do podvědomí ukládá, co od těla požadujeme. Ovšem zvolená činnost je zcela na Vás. Zkuste meditaci, poslech oblíbené hudby, čtení či světoznámé počítání oveček. Nesmí to být nic, co vaše tělo nabudí. Proto žádná fyzická cvičení – nechce si to na dopolední hodiny.
  6. Vyměňte proleželé matrace. Jistě se Vám bude ležet pohodlněji než jako na zoraném poli – tu dolík, jinde boule. A co teprve takoví roztoči. Kupte raději nové matrace. Nezapomínejte také na ložní prádlo. Pravidelně převléknout povlečení by mělo být samozřejmostí. Čas od času je dobré vyprat (nechat vyčistit) peřiny a polštáře. Pokud bude venku vlídné počasí, vzpomeňte na prarodiče – nechte všechno provětrat na sluníčku. Babičky to určitě nedělaly jen pro nic za nic.
  7. Pokud máte možnost, nechávejte si při spaní mírně pootevřené okno. Ovšem dbejte na své zdraví. Kvalitní odpočinek si žádá čistý vzduch. Bydlíte – li v místě, kde je hlučno nebo znečištěný vzduch, tuto metodu vynechejte.
  8. Živé rostliny odneste z ložnice na jiné místo. Pomocí procesu zvaný fotosyntéza a zelenému barvivu (chlorofyl, obsažený v listech) rostlina během dne produkuje kyslík. Naopak v noci jej spotřebovávají – absence slunečního záření. Kyslík tedy odebírají i vám.
  9. Vaše ložnice by se měla vyskytovat v místnosti bez plísně. Je dobré toto překontrolovat. Nejčastěji se plísňové zárodky objevují ve zvlhlých koutech nebo díky nekvalitnímu utěsnění oken. Pravidelným a dlouhodobějším dýcháním takového „plísňového“ vzduchu hazardujete se svým zdravím.
  10. Čerpat inspiraci můžete i z oblasti aromaterapie (terapie vůní) nebo dát na rady naší všeznalé babičky (případně báby kořenářky). Spánku výborně prospívá meduňka a olej z levandule – pár kapek do aromalampy, nanést lehce na polštář nebo na zápěstí. Takto si lze vytvořit i „zdravotní polštář“ – naplňte nasušenou levandulí (pohankou). Tyto dvě suroviny se krásně vytvarují dle polohy vaší hlavy a krku – vyhnete se bolestem krční páteře. Nemusíte se přeci neustále přizpůsobovat jen vy.  V podzimním období je také možné si nasbírat kaštany, které jsou celoročně použitelné (i v sušené formě). Prababičky si pravidelně schovávaly sáček kaštanů pod polštář.

Prostudovali jste si podrobně všech 10 rad, ovšem žádná z nich vám nepomohla docílit snadného usínání a klidného spánku? Chybu hledejme tedy jinde. V takové situaci je vhodné domluvit si konzultaci u lékaře. Je – li tělo v dobrém zdravotním stavu, má sklony ke spokojenému spánku. Existuje u něj minimum negativních vlivů působících na odpočinek opačně. Jedna důležitá rada na závěr – žádné prášky na spaní. Jsou pouze jednorázovým řešením. Pravidelným užíváním si na ně váš organismus zvykne a bez jejich dalšího požití už bez nich neusnete. Nesmyslně tak dodáváte vašemu tělu jed.

V kategorii: Rodina, Volný čas, Zajímavosti, Zdraví Tags: ,

Mohlo by Vás zajímat:

Jak zvládat stres Jak zvládat stres
Zaplatí obézní lidé a kuřáci na pojištění v budoucnu více? Zaplatí obézní lidé a kuřáci na pojištění v budoucnu více?
Jak se zbavit nespavosti a mít klidný spánek Jak se zbavit nespavosti a mít klidný spánek
Jak na ranní cvičení Jak na ranní cvičení

Přidat komentář

Odeslat komentář

© 2019 ExtraŽivot.cz. Všechna práva vyhrazena. Šíření jakéhokoliv obsahu bez povolení je zakázáno. XHTML / CSS Valid.
Design Theme Junkie.